Identiteitsfraude

Bij identiteitsfraude maakt een ander misbruik van iemands persoonsgegevens door zichzelf als die ander voor te doen en gebruik makend van zijn of haar identiteit zich bijvoorbeeld toegang verschaft tot een beveiligde omgeving, via het web inkopen te doen of overeenkomsten te sluiten. Voor een slachtoffer van identiteitsfraude kan dat rampzalige gevolgen hebben.

Als je persoonsgegevens aan een organisatie (werkgever, zorgaanbieder of vereniging) afstaat moet je er op kunnen vertrouwen dat die gegevens veilig zijn. Een belangrijk doel van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is om organisaties te verplichten om maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beschermen en daarmee bijvoorbeeld identiteitsfraude te voorkomen.

Eigen verantwoordelijkheid: wees alert!
Er zijn veel manieren om persoonsgegevens te verzamelen, door inbraak, skimmen, hengelen van post uit brievenbussen, rondneuzen in afval, plaatsen van een valse vacature, phishing. Identiteitsfraude, en daarmee het aantal slachtoffers, neemt snel in omvang toe. Wees je dus altijd bewust van de risico’s. Neem bijvoorbeeld deze inbraakpreventietips van de politie ter harte, voorkom dat iemand belangrijke informatie in je vuilniszak kan aantreffen en laat niet zomaar een kopietje van je paspoort maken. (zie dit filmpje van voormalig minister Plasterk).

Wees je ook bewust van je digitale “voetsporen” en het gemak waarmee gegevens van je smartphone kunnen worden gebruikt. Een goede indruk van dat laatste heb je na het zien van een deel van de documentaire van de VPRO uitzending Game of Phones (2017).

Als je zelf – of iemand uit je omgeving – slachtoffer is geworden van identiteitsfraude, meldt dat dan zo snel mogelijk bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude van de Rijksoverheid. Op die site tref je meer aanvullende informatie.